Eleverne skal undersøge, hvor mange kuber der er farvet på nul, en, to, tre eller fire sider i en 3 · 3 · 3 kube, hvis kuben bliver dyppet i maling.
Klassetrin: 5.-9. klasse
Eleverne skal i være detektiver og løse koderne ved at finde ud af hvilke cifre (0-9), der skal stå i stedet for bogstaverne, så regnestykkerne passer
Klassetrin: 5.-9. klasse
Eleverne skal i denne aktivitet finde forskellige måder at sortere huse og øve sig i at begrunde deres måde at gruppere dem på. Frem med argumenterne!
Klassetrin: 1.-5. klasse
Eleverne skal i denne aktivitet finde ud af, hvilken brøkdel af kagen hvert enkelt stykke er. Den nye bager skærer kagerne ud på en ny måde hver dag.
Klassetrin: 4.-8. klasse
Eleverne skal finde ud af hvor mange måder de kan skrive KAJAK på, når palindromet KAJAK skrives op på en bestemt måde. Hvor mange er der mon?
Klassetrin: 5.-10. klasse
I denne aktivitet er der ingen forkerte svar! Hvilken passer ikke ind? Svaret er, at de alle sammen er særlige på hver deres måde, men kan du give en begrundelse?
Klassetrin: 1.-9. klasse
Eleverne skal spille Kryds og Bolle i 3D og undersøge, på hvor mange måder man kan få tre på stribe i en kube – og hvad med fire på stribe i en kube?
Klassetrin: 5.-9. klasse
Eleverne skal i denne aktivitet undersøge, hvor mange kvadrater der kan findes på et skakbræt.
Klassetrin: 4.-9. klasse
Eleverne skal stille spørgsmål og afgrænse en åben problemstilling, som er en central del af matematisk modellering.
Klassetrin: 1.-9. klasse
Eleverne skal tage genstande med hjemmefra, stille undrende spørgsmål til hinanden i klassen og gætte genstandene.
Klassetrin: 1.-6. klasse
Eleverne skal undersøge hvilke af de 100 kontakter, der er tændt, når alle 100 tabelvenner har været forbi kontakterne.
Klassetrin: 4.-9. klasse
Eleverne skal i denne aktivitet bygge et tårn af kikærter og tandstikker. Tårnet skal være mindst 10 cm højt, og det skal kunne bære 4 bøger.
Klassetrin: 3.-9. klasse