Hvilke elevforudsætninger kan spænde ben for eksperimenterende, undersøgende og anvendelsesorienteret matematikundervisning, og hvordan kan vi håndtere det? I dette oplæg er målet at diskutere, hvilke forudsætninger jeres egne elever har for at deltage i eksperimenterende, undersøgende og anvendelsesorienteret matematikundervisning. Særligt kan elevernes attitude spille en afgørende rolle i denne sammenhæng.
I dette oplæg arbejdes der med udgangspunkt i aktiviteten: Bryd koden.
Dagsorden for teammødet
På næste fagteammøde deles erfaringer med udgangspunkt i gennemførelsen af den planlagte aktivitet, som kan inddrages i planlægning og gennemførelse af fremtidige aktiviteter.
Elevernes forudsætninger for deltagelse
Elevernes deltagelsesmuligheder i undersøgende matematikundervisning afhænger af deres forudsætninger, som her dækker over både deres matematiske færdigheder og viden, men i ligeså høj grad det vi kalder elevernes attitude.
Attitude dækker blandt andet over elevernes motivation, selvtillid, villighed til at begå fejl, nysgerrighed, åbenhed for nye ideer og fortrolighed med undersøgende processer. Deres attitude er en vigtig forudsætning for både at gå i gang og at være i gang.
Elevernes attitude afhænger i høj grad af elever og lærers gensidige forventninger til hinandens roller og ansvar i matematikundervisningen, som kan samles i begrebet den didaktiske kontrakt.