Hvordan får vi eleverne til at arbejde mere eksperimenterende, undersøgende og anvendelsesorienteret gennem fokus på fire forskellige undersøgende arbejdsmåder?
De fire arbejdsmåder, som eleverne skal udføre under arbejdet med de undersøgende aktiviteter, er at:
I skal til fagteammødet vælge en af de fire ovenstående arbejdsmåder ud, som I gerne vil fokusere særligt på. Oplægget kan således anvendes til fire forskellige faggruppemøder med fokus på hver af de fire arbejdsmåder.
Til dette oplæg er der knyttet fire aktiviteter, som hver især knytter sig til en af de fire arbejdsmåder. I skal derfor kun arbejde med den aktivitet, som hænger sammen med den arbejdsmåde, som I har udvalgt. De fire aktiviteter er:
Arbejdsmåder
Aktiviteter til de enkelte arbejdsmåder
Dagsorden for teammødet
På næste fagteammøde deles erfaringer med udgangspunkt i gennemførelsen af den planlagte aktivitet, som kan inddrages i planlægning og gennemførelse af fremtidige aktiviteter.
Vi har i BEAM-projektet fokuseret på disse fire brede undersøgende arbejdsmåder, at:
Overordnet kan de fire arbejdsmåder opfattes som delprocesser i en samlet undersøgende tilgang. De fire arbejdsmåder skal betragtes som selvstændige dele af det at arbejde undersøgende, men som ofte udfolder sig sideløbende i et mere eller mindre komplekst samspil.