Beskrivelse
Eleverne skal stille spørgsmål og afgrænse en åben problemstilling, som er en central del af matematisk modellering.
Der kan arbejdes med temaet affaldssortering på alle klassetrin, men der vil være forskel på, hvordan eleverne kan arbejde med temaet i hhv. indskolingen, mellemtrinnet samt udskolingen. Derfor vil der også være behov for forskellige måder at iscenesætte aktiviteten, hvilket udfoldes længere nede.
Klassetrin
1.-9. klasse
Undersøgende arbejdsmåde der er fokus på i aktiviteten.
Samt beskrivelse af hvordan.
I denne aktivitet er hovedfokus på, at få eleverne til gennem undrende spørgsmål at afgrænse en problemstilling. Der er således tale om en anden type matematisk aktivitet, end når man forsøger at løse matematiske udfordringer, da eleverne i denne begyndende indgang til problemstillingen slet ikke er inde i matematikkens verden endnu.
Der er ikke valgt en bestemt model over matematisk modellering i BEAM-projektet, men en simpel model kunne se således ud:
Det handler således om at få eleverne til at oversætte en problemstilling fra virkelighedens verden til matematikkens verden, hvori problemstillingen kan bearbejdes matematisk for derefter at fortolke det matematiske resultat tilbage i virkelighedens verden.
Andre elementer der er i fokus
fx andre undersøgende arbejdsmåder, matematiske kompetencer og stofområder.
I arbejdet med matematisk modellering kan elevernes afgrænsning af en meget åben problemstilling ende i mange forskelligartede matematiske undersøgelser. Derfor kan flere forskellige stofområder af faget komme i fokus.
Aktiviteten kan stoppe ved blot afgrænsningen af problemstillingen, eller eleverne kan fortsætte resten af den matematiske modellering. I denne aktivitet er fokus blot på afgrænsningen ved at stille spørgsmål, hvilket også afspejler sig i forslag til opsamling længere nede.
Sådan kan du starte din aktivitet op.
Forslag til iscenesættelse, som kan justeres i forhold til den enkelte klasse og skole.
Indskolingen
Forslag til historie:
Vi skal i Danmark sortere vores affald. Jeg har fundet dette skilt med de forskellige slags affald, som vi skal sortere i.
Hjemme hos mig har de sat 3 store affaldscontainere op, hvor der er plads til 2 forskellige slags affald i den ene affaldscontainer og 3 slags affald i de to andre affaldscontainere. De har dog glemt, at sætte klistermærkerne på mine affaldscontainere, så nu er jeg blevet i tvivl om, hvordan jeg mon kan vælge at sortere mit affald.
Hvordan kan jeg vælge at sortere mit affald?
Mellemtrinnet
Forslag til historie:
Vi skal i Danmark sortere vores affald. Jeg har fundet dette skilt med de forskellige slags affald, som vi skal sortere i.
Jeg skal have nyt køkken, og jeg vil gerne gøre plads til affaldssorteringen i mit køkken, så det er lidt nemmere at håndere affaldet, når jeg skal bære det ud til affaldscontainerne. Jeg er dog meget i tvivl om, hvordan jeg bedst indretter mit køkken efter denne affaldssortering.
Hvordan kan jeg indrette mit nye køkken, så jeg også inde i køkkenet kan lave en affaldssortering?
Udskolingen
Forslag til historie:
Vi skal i Danmark sortere vores affald. Jeg har fundet dette skilt med de forskellige slags affald, som vi skal sortere i.
For mange år siden, da vi ikke skulle sortere affaldet kom der bare en renovationsbil forbi og hentede al vores affald, men nu er det lidt mere kompliceret, da affaldet ikke må blandes sammen.
Hvor mange renovationsbiler skal renovationsfirmaet råde over for at kunne hente alle hustandes affald?
Hvad eleverne skal foretage sig.
Spørgsmål eleverne kan blive stillet undervejs og mulige udvidelser af aktiviteten.
Eleverne skal efter iscenesættelsen i gang med at stille spørgsmål til historien, som kan være med til at hjælpe dem i afgrænsningen af den åbne problemstilling. Man kan vælge at starte fælles i klassen for at hjælpe eleverne i gang med typer af spørgsmål, og derefter kan eleverne fortsætte i mindre grupper.
I indskolingen kan eleverne have svært ved at komme i gang med at stille spørgsmål til problemstillingen om affaldscontainerne, så her kan læreren skulle hjælpe eleverne på vej, og her kan følgende spørgsmål være en hjælp:
På mellemtrinnet kan spørgsmål til problemstillingen om indretning af køkkenet, som eleverne kan komme frem til fx være:
I udskolingen kunne spørgsmål til problemstillingen om renovationsbilerne, som eleverne kan komme frem til fx være:
Hvordan kan aktiviteten afrundes og hvad er vigtigt at tale om samlet på klassen.
I denne aktivitet er der fokus på at stille undrende matematiske spørgsmål, som kan hjælpe med at afgrænse en åben problemstilling, hvorfor det er dette, der skal være fokus på i opsamlingen.
Forslag til spørgsmål fælles i klassen:
Eksempel på hvordan et svar kan tænkes og systematiseres.
Samt eksempel på elevarbejde med aktiviteten.
Inspireret af
Udviklet af BEAM-projektet