Hvordan kan vi planlægge og gennemføre bedre eksperimenterende, undersøgende og anvendelsesorienteret matematikundervisning? I dette oplæg er der fokus på strukturen i undervisningen med en opdeling i tre faser: Iscenesættelse, aktivitet og opsamling.
I dette oplæg arbejdes der med udgangspunkt i aktiviteten: Kubens fødselsdag.
Dagsorden for teammødet
Strukturen i undersøgende matematikundervisning
Iscenesættelsen af en aktivitet handler primært om at fordre elevernes motivation og italesætte tydelige forventninger til elevernes arbejde under aktiviteten.
Under aktiviteten er det eleverne, der skal på banen og være aktive. Læreren får en ny rolle. Ofte vil det give god mening, at eleverne samarbejder i mindre grupper, så de kan støtte og inspirere hinanden.
Fællesgørelsen/opsamlingen er en vigtig fase. Her får eleverne mulighed for at formidle egne processer og få indblik i andres. Lærerens opgave er at udpege vigtige erfaringer, centrale begreber og faglige indsigter og almengøre disse, således at disse tydeliggøres og kan fastholdes hos eleverne.